به عنوان یک زبان ­آموز که مدرس زبان شده است، معتقدم که مدرسین زبان باید به مطالعه زبانی دیگر خصوصاً با کمک یک مدرس بپردازند. مزیت­های بی‌شماری در عمل به آن­چه که می­گویید وجود دارد، اما در این مختصر من تنها به ذکر تعداد اندکی از آن­ها می­پردازم.

۱. غالباً مدرسین خود را در یک نوع حصار می­بینند. آن­ها بر پیش­برد برنامه­های کلاس درسشان تمرکز
می­کنند و به ندرت با سایر مدرسین در تعامل هستند. آن­چه که می­تواند این حصار را برای من بشکند و به من در مشاهده  عملکرد سایر معلمین کمک کند، حضور در کلاس درس است. من با حضور در کلاس به عنوان بخشی از عنصر کلاس درمی­یابم که مشخصاً چه سبک­هایی را در تدریس می­پسندم و چه سبک­هایی را نمی­پسندم.  همچنین اغلب  به ایده­هایی می­رسم که چه کارهایی را در کلاس انجام دهم و از آن مهم­تر چه کارهایی را انجام ندهم. به خاطر دارم که معلم کلاس آلمانیم در سطح مبتدی، بسیار سریع و زیاد درس
می­داد، در حالی که کمک­مدرس وی بسیار خوب بود و به شاگردان به اندازه کافی تمرینات متنوع می­داد و آنان را به چالش می­کشید. با تجربه شاگردی در کلاس توانستم توجه خود را به نقاط ضعف و قدرت رویکردهای آموزش زبان معطوف کنم.

۲. تجربه شاگردی در کلاس به شما این امکان را می­دهد تا شاگردان را از زاویه دید بهتری نسبت به یک معلم درک کنید. اصولاً معلمین همیشه باید نقشی فعال در کلاس داشته باشند و همیشه برای آنان مقدور نیست تا تک تک دانش­آموزان را زیر نظر بگیرند. هنگامی که در مرکزیت کلاس به عنوان مدرس حضور ندارم، به مراتب راحت­تر به سبک­های مختلف یادگیری توجه می­کنم و بر چگونگی کارکرد تمارین ویژه برروی مخاطبین عام تأمل می­کنم و علاوه بر این، بهتر می­توانم بر شیوه تنظیم آن­ها برای موقعیت­های خاص تمرکز کنم.

۳. خوب است به خود یادآور شویم که یادگیری یک زبان تا چه حد می­تواند دشوار باشد. وقتی که به خاطر می­آورم  نفهمیدن زبانی در شروع (به خصوص با الفبای جدید) تا چه حد سخت و در طول مرحله راکد یادگیری تا چه حد مأیوس­کننده است، احساس همدردی بیشتری با دانش­آموزان می­کنم. و هنگامی که
می­دانم عمل گوش دادن می­تواند در درک آهنگ زبان جدید مفید باشد، به تأثیر مثبت معلم در اجبار به شاگرد برای صحبت نیز رسیده­ام.

      بی­شک تدریس من بهره لازم را از تجربه شاگردی برده است و فکر می­کنم که تمام معلمین دیگر نیز
می­توانند از این تجربه بهره­مند شوند. این شیوه راهی است عالی به­سوی کسب ایده­های جدید، زیر نظر قرار دادن سایرین و همدلی بیشتر با شاگردان. اگر شما معلم هستید و هیچ­گاه زبان را از طریق یک آموزگار نیاموخته­ اید، پیشنهاد می­کنم که این کار را انجام دهید. می­دانم که با درس گرفتن از تجربیاتم به عنوان  یک شاگرد، معلم به مراتب بهتری خواهم بود.

دیدگاهتان را بنویسید

TCP-Telegram