چه عواملی باعث می­شوند هنگام صحبت کردن زبان ما بند بیاید و نتوانیم راحت و روان صحبت کنیم. وقوع مکث هنگام صحبت کردن دلایل بسیاری دارد که در چند گروه اصلی به شرح زیر دسته­بندی می­کنیم:

مکث به دلیل فقدان دانش

بدیهی است که اگر در مورد موضوعی، اطلاعات نداشته باشیم نمی‌توانیم در مورد آن صحبت کنیم. همچنان‌­­­که اگر طرز استفاده ابزاری را ندانید؛ نمی‌توانید آن را به کار گیرید. به طور مشابه، اگر از شما خواسته شود در مورد چیزی صحبت کنید که راجع به آن اطلاعات کافی ندارید، نمی‌توانید به خوبی صحبت کنید.

همچنین، اگر دانش قواعد دستوری شما ضعیف بوده یا دایره لغات­تان خیلی محدود باشد یا خیلی با زبان انگلیسی سر و کار نداشته باشید، در هنگام صحبت مکث خواهید کرد.

مکث به دلیل فقدان مهارت

نوع دیگری از مکث نیز وجود دارد که به دلیل فقدان مهارت، روی می‌دهد.

هرگاه حس کردید که در خواندن و نوشتن به انگلیسی مهارت کافی دارید اما هنگام صحبت، مکث می‌کنید؛ دلیل آن این است که مهارت­‌های مربوط به صحبت‌کردن را ندارید. هرگاه حس کنید که درباره کاری، همه اطلاعات لازم را دارید اما هنگام انجام آن، درنگ می‌‌کنید، آن مکث و درنگ، به دلیل فقدان مهارت لازم است.

حذف مکث

حال سوال این است که چگونه مکث را از بین ببریم؟ انجام این کار ساده است. در ادامه، راهکارهایی را برای حذف مکث ارائه خواهیم کرد. خودتان را آماده کنید که آن‌ها را به کار گیرید و شاهد آن باشید که کم­کم مکث‌هایتان ناپدید شود. برای این که مهارت‌‌ ‌مکالمه به زبان انگلیسی شما، در سطح مطلوبی قرار داشته باشد، باید هر روز تلاش کنید. با بکارگیری راهکارهای ارائه شده در زیر، به طرز چشمگیری، مکث‌های خود را کاهش داده و بدین شکل به سوی مکالمه روان به زبان انگلیسی، گام بردارید.

برای مکالمه روان، همه‌‌‌ی شما نیاز به را‌‌‌ه‌حل دارید. اما آن‌هایی که قرار است در آینده نزدیک، مصاحبه مهمی به زبان انگلیسی‌ داشته باشند، باید در کنار راه‌‌حل‌های درازمدت، راهکار کوتاه­مدتی نیز پیش بگیرند.

حذف مکث از طریق تمرین

زمان موردنیاز تا مشاهده نتیجه : ۱ تا ۳ ماه

ما از انجام دادن کاری می‌ترسیم که قبلا آن را یا کلا انجام نداده یا به دفعات زیاد، انجام نداده باشیم.

اگر تا به حال در بزرگراه رانندگی نکرده باشیم، از رانندگی در آن می‌ترسیم.

اگر در زندگی خود با دختران زیادی هم صحبت نشده باشیم، از صحبت با آنان هراس خواهیم داشت.

اگر پیش از این، در هیچ کنسرت یا تئاتری شرکت نکرده باشیم، از اجرا بر روی صحنه واهمه خواهیم داشت.

مکالمه به زبان انگلیسی نیز به همین صورت است.

ترس شما زمانی از بین می‌‌‌‌‌رود که دفعات زیادی به زبان انگلیسی صحبت کرده باشید.

بله، تنها راه‌حل درازمدت این است که صحبت کردن به زبان انگلیسی را تمرین کنید. دوستی، همکاری، کسی را پیدا کنید که با او انگلیسی صحبت کنید. یا می‌توانید در کلاس‌ها یا برنامه‌های آموزشی مبتنی بر مکالمه مانند TCP شرکت کنید. هر روشی را که فکر می‌کنید برای شما موثر است به کار گیرید؛ اما حواستان باشد که هر روز، مکالمه به زبان انگلیسی را تمرین کنید تا بتوانید با این ترس، برای همیشه خداحافظی کنید.

راه حل های سریع برای از بین بردن مکث

راه‌حل‌های دراز مدت مانند یوگا هستند. اگر هر روز یوگا کار کنید، زندگی طولانی‌تر و سالم‌تری خواهید داشت. به طور مشابه، اگر هر روز، با یک دوست، همکار یا معلم، مکالمه به زبان انگلیسی را تمرین کنید، اعتماد به نفستان به طور اصولی، بالا خواهد رفت.

اما اگر الان سردرد داشته باشید چطور؟ یوگا مسلما نمی­تواند کمک زیادی به شما کند. آن چه اکنون نیاز دارید یک مسکن برای سردردتان است.

و مسکن برای مکالمه به زبان انگلیسی نیز این است که با خودتان بگوئید “گرامر به درک”.

بله، درست شنیدید.

به اشتباهات گرامری خود فکر نکنید و درست یا نادرست، صحبت کنید.

آیا دیگران متوجه اشتباهات من می‌شوند؟ به احتمال زیاد بله، اما نه به آن اندازه که خودتان فکر می‌کنید.

آیا آنها فکر می‌کنند که من یک احمقم؟ خیر. فقط می‌فهمند که مکالمه شما عالی و بی­نقص نیست. و در صورتی که انگلیسی، زبان دوم شما باشد این مسئله چیز خیلی عجیبی نیست.

آیا آنها به شما خواهند خندید؟ نه، مگر این که شما یک بچه کلاس چهارمی باشید که با هم کلاسی­های خود دارد صحبت می کند.

آیا این صحبت کردن اشتباه، باعث می­شود شغل یا ترفیع موردنظر را از دست بدهید؟ خیر، در واقع این صحبت کردن خیلی بهتر از آن است که کلا صحبت نکنید.

حتی در مورد مشاغلی که نیاز به مکالمه به زبان انگلیسی دارند، مکث شما باعث می‌شود شغل را از دست بدهید؛ در حالی که صحبت کردن اشتباه، به نفع شما خواهد بود.

می­دانم مقداری عجیب به نظر می­رسد اما حقیقت دارد.

وقتی مکث می‌کنید، رئیس با خودش فکر می‌کند، “این شخص نمی‌تواند صحبت کند” و تمام.

اما وقتی با وجود تمامی اشتباهات، به صحبت کردن خود ادامه می‌دهید، رئیس با خودش فکر می کند “این مرد می تواند صحبت کند. این مرد تلاش خودش را می­کند.” بسیار خوب.

وقتی با وجود اشتباهات، به انگلیسی حرف زدن خود ادامه می‌دهید، یکی دیگر از برداشت‌هایی که در مورد شما می‌شود این خواهد بود،”خوب، من مطمئنم این شخص تمام تلاش خودش را می‌کند تا انگلیسی خود را تقویت کند. در غیر این صورت، مانند اکثر افراد، مکث می‌کرد.”

پس با این کار، یک امتیاز مثبت به نفع شما ثبت خواهد شد.

این مسئله مانند انتخاب بین این دو است – سفید گذاشتن صفحه جواب یا نوشتن جوابی که تا حدودی درست است؟

وقتی بچه مدرسه ای بودید، همیشه گزینه هوشمندانه‌تر را انتخاب می‌کردید. اینجا نیز باید همان روش را بکار ببندید.

به طور خلاصه

  • مکالمه به زبان انگلیسی را هر روز با یک دوست، همکار یا معلم تمرین کنید.
  • اگر به دنبال نتایج تضمینی هستید به TCP ملحق شوید. در TCP می­توانید همه انرژی خود را روی حذف مکث بگذارید و وظیفه‌ی یافتن معلم و آموزش های مناسب را به ما بسپارید.
  • گرامر به درک. اگر مجبورید، بهتر است انگلیسی صحبت کنید تا این که بی­هیچ حرفی، گوشه­ای بنشینید.

دیدگاهتان را بنویسید

TCP-Telegram